maandag 11 april 2016

Er zijn van die "flut met beren" dagen...


Poeh hé! Er zijn soms van die dagen dat ik het liefst de dekens tot aan mijn oren trek en lekker in mijn bed zou willen blijven liggen! Wat kan een mens zich naar voelen als er een storm aan gevoelens door je lijf jaagt en je niet goed weet wat je hier aan kan doen of mee moet. Het voelt allemaal zo ' flut met beren!' en ik wil me wel anders voelen, maar ik weet niet hoe.

Herkenbaar gevoel? We hebben allemaal wel eens van die dagen die je liever zo snel mogelijk weer achter je laat. Zo'n "dip" dag is denk ik vrij normaal en misschien ook wel heel gezond. Het zijn van die dagen waarop je lichaam je even laat voelen dat het tijd is om wat gas terug te nemen. Van die dagen dat je jezelf gewoon maar even door de dag mag laat "rollen". Ik denk dat dit soort dagen je er toe dwingen om te voelen. Voelen wat er in je omgaat, voelen wat een beetje aandacht nodig heeft, voelen om van binnen weer wat ruimte te creëren door gevoelens te erkennen / verwerken. 

We zijn vaak geneigd om "vervelende" gevoelens niet te willen voelen. We stoppen ze weg of vechten er tegen. Het kan beangstigend zijn of je kan het idee hebben dat het toelaten van dit soort gevoelens niet goed voor je is. Het opstapelen van je gevoelens helpt je echter niet met je beter te voelen, vroeger of later vinden onverwerkte gevoelens hun weg naar buiten. Dit kan door een fikse huilbui zijn maar je kan er ook echt ziek van worden, er een burn-out of een depressie van krijgen.

Sinds ik mij realiseer dat een "dip" dag of een "off" dag eigenlijk helemaal zo gek niet is, vind ik het makkelijker om zo'n dag te accepteren. Ik pas mijn leefritme er gewoon een beetje op aan en ga mee op de "golf"  van mijn gevoelens. Ik probeer mijn gevoelens te voelen, gewoon puur zoals ze zijn. Soms schrijf ik ze op, dit brengt vaak snel "lucht & ruimte" in mijn hoofd omdat het dan op papier staat en ik er in gedachten niet meer zo mee bezig hoef te zijn. Andere keren probeer ik me te ontspannen door naar muziek te luisteren of ontspanningsoefeningen te doen (bijv. Yoga ). Mijn gedachten verzetten helpt ook wel goed, dan ga ik iets doen wat ik heel leuk vind om te doen.

Ik denk dat het accepteren van je gevoelens heel belangrijk is. Wanneer je ze accepteert kan je ze echt voelen. Wanneer je weet wat je voelt kan je gaan kijken wat je hiermee kan doen.
Kan je er iets mee of aan doen? Kom dan in actie.  Kan je er niets mee? Probeer ze dan slechts "gewoon" te voelen en laat ze als een golf weer van je afrollen.

Het mooie van gevoelens is dat ze je iets proberen te vertellen. Wanneer je naar ze luistert zul je ontdekken dat je er veel van kunt leren. Grijp die kans! Hoe beter je luistert, hoe beter je zult begrijpen wat jij belangrijk vindt en nodig hebt. Dit maakt dan de kans op "flut met beren" dagen weer een stukje kleiner!

Gevoelens komen...... gevoelens gaan. Het is aan jou om de weerstand tegen deze gevoelens te verlagen en de golf rustig over je heen te laten gaan.

Irene ♡


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dit blog wordt nog Zoveel Mooier met een reactie van jou! Dank je wel!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...