woensdag 13 april 2016

Hoeveel van jouw eigenheid durf jij te laten zien?


- Don't be afraid of being different, be afraid of being the same as everyone else -


Hoeveel van jouw eigenheid durf jij te laten zien?

In de loop van de jaren zijn we steeds beter geworden in het verstoppen en misschien zelfs vergeten van onze eigenheid. Als kind was onze eigenheid veel beter zichtbaar. Waren we boos, verdrietig of blij dan kon je dat aan ons hele lichaam zien. Als kind stond je al snel te springen van blijdschap als je iets lekkers ging eten of iets leuks ging doen. En wanneer je boos was dan stampte je gewoon met je voeten en uitte je je frustratie, het maakte dan niet uit of je vriendje of vriendinnetje dit zag. Ook het laten lopen van je tranen was heel normaal, want kom op hé, zo'n klein schrammetje deed gewoon echt zeer!

Gaande weg tijdens het ouder worden zijn we ons steeds meer gaan aanpassen aan onze omgeving. We zijn rekening gaan houden met de mening van een ander uit angst anders  "gek of raar"  gevonden te worden. We hebben ons aangepast om zoveel mogelijk binnen de groep te passen. Heel begrijpelijk overigens, het leven van een "buiten beentje" kan een heel eenzaam leven zijn.  Door ons zo aan te passen zetten wij steeds sneller de dingen die wij leuk vinden aan de kant om een ander te plezieren. Onze eigenheid raakt steeds meer "verloren". Tot het moment dat je merkt niet langer gelukkig te zijn en je geen flauw idee hebt waar je jouw eigenheid moet zoeken.

Jouw eigenheid is wie jij werkelijk bent. Jouw karakter, de dingen die jij leuk vindt, waar jij van houdt. Door je constant aan te passen geef je eigenlijk een seintje aan jezelf dat wat jij wil, niet belangrijk is. Dat jij als mens niet belangrijk bent, want je laat alles steeds meer en meer afhangen van een oordeel van een ander. Daar word je op den duur dood ongelukkig van!

Jij bent als mens wel belangrijk! En de eerste die dat mag gaan beseffen dat ben jijzelf!

Het wordt tijd om je eigenheid weer te gaan ontdekken! Om toe te gaan geven aan wat jij leuk vindt om te doen, om te gaan luisteren naar de stem in jezelf die je aangeeft wat jij wel of niet wil, wat voor jou belangrijk is en waar jij je beter bij voelt. Luister naar jezelf, voel en maak in alles dat je doet de keuze waarin jij je prettig voelt, waar jij blij van wordt!

Voor mij betekent mijn eigenheid, dat ik volledig mezelf kan zijn bij alles wat ik doe. Dat ik niet langer "bang" ben van wat een ander er van zou kunnen vinden. Ik wil me laten leiden door mijn gevoelens en verlangens, met mijn eigen gedachten, ideeen, daar naar handelen en deze verder ontwikkelen.
Ik wil niet langer steeds maar proberen het iedereen naar de zin te maken (behalve mezelf). Ik wil niet langer op zoek gaan naar de goedkeuring van een ander of bevestiging zoeken of ik het allemaal wel goed doe. Ik wil niet langer afhankelijk zijn van het oordeel van een ander. Ik wil doen wat goed voelt voor mij, zelfs als een ander dat vreemd vindt.

Want ik en jij, wij hebben recht op onze eigenheid, recht op ons bestaan en recht van spreken!

Wij mogen, er net als ieder ander ook zijn!

Voel wie je bent lief mens en laat jezelf stapje voor stapje steeds een beetje meer zien!

- Herinner je wie je was en ontwikkel je tot wie je wil zijn. Jezelf - (Irene H.V.)

Irene ♡

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dit blog wordt nog Zoveel Mooier met een reactie van jou! Dank je wel!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...